De Brusselse regering maakt 93 miljoen euro vrij voor de invoering van een kilometerheffing in het hele gewest. Dat bedrag is voorzien in de begroting voor 2021, terwijl diezelfde regering nog geen akkoord heeft bereikt over de precieze vorm van de tolheffing. Er is ook nog geen overleg gepleegd met de andere gewesten. Minister van Begroting Sven Gatz (Open VLD) noemt het een teken van goed bestuur om de mogelijke uitgave op voorhand in rekening te brengen.
Kilometerheffing nog niet goedgekeurd, wel al begroot
Het bedrag van 93 miljoen euro is berekend door het Rekenhof en wordt aan BRUZZ bevestigd door minister Sven Gatz. Gatz stelde de begroting 2021 deze maandag voor in de commissie Financiën in het Brussels parlement. Voor aanvang van de commissie had onder meer oppositielid Cieltje Van Achter (N-VA) al kritiek op deze uitgaven, aangezien er nog geen Brusselse beslissing is over de kilometerheffing. (Lees verder onder de tweet.)
“Ik wil hier niet te veel meer over zeggen, behalve dat áls er een beslissing komt die Smart Move goedkeurt, er uiteraard een investering nodig is”, zei minister Gatz in de commissievergadering. Het plan voor de kilometerheffing vraagt een goedkeuring door de volledige Brusselse regering.
Volgens Gatz’ woordvoerster Eva Vanhengel is er nog geen timing voor die goedkeuring vastgelegd omdat er veel technische vragen bij komen kijken. “We kunnen pas overleggen met de andere gewesten vanaf de Brusselse regering een akkoord bereikt”, zegt Vanhengel aan BRUZZ. Drie weken geleden bleek al dat de PS de stadstol in twijfel trekt en om financiële compensaties vraagt voor lagere inkomensgroepen of grote gezinnen. Het kabinet-Gatz wil daar nog niet op reageren. “Wij hopen wel dat we snel een knoop kunnen doorhakken", zegt Vanhengel.
Camera’s en personeel
Mocht die knoop nog dit jaar of in de loop van 2021 doorgehakt worden, is er alvast 93 miljoen euro vrijgemaakt voor de nodige investeringen. Gatz noemt het een teken van goed bestuur om zo’n eventuele uitgaven nu al in te calculeren. “Dat komt neer op hardware (camera’s), software (een app) en uiteraard op personeel”, verduidelijkte de minister maandag in de commissie.
'Ik kan het niet genoeg benadrukken: we hopen deze hervorming met alle stakeholders binnen en buiten het gewest te doen'
Hij besloot zijn uiteenzetting met de belofte om voldoende overleg te voorzien over de uiteindelijke stadstol. “De doelstelling van deze regering is een aangepaste verkeersfiscaliteit, met als doel een verminderde verkeerscongestie, een vergroening van ons wagenpark en een verbetering van de algemene levenskwaliteit”, zei Gatz. “Ik kan het niet genoeg benadrukken: we hopen deze hervorming met alle stakeholders binnen en buiten het gewest te doen.”
Slimme kilometerheffing
Lees meer over: Brussel , Politiek , Slimme kilometerheffing , kilometerheffing , begroting 2021 , Sven Gatz , stadstol
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.